
Забашта Ростислав Васильович кандидат мистецтвознавства, провідний науковий співробітник відділу образотворчого та декоративного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАНУ E-mail:
Ця адреса ел. пошти приховується від різних спамерських пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати Яваскрипт.
У 1982 р. завершив курс навчання в Київському державного художнього інституту (нині НАОМА) на факультеті історії та теорії мистецтва (наук. кер. Л. Міляєва, П. Білецький), у 1994 р. - аспірантуру в ІМФЕ. Упродовж 1993-1998 рр. працював в Інституті народознавства НАНУ (Львів), у 1998-2000 - в Музеї І. Гончара (нині Національний центр народної культури «Музей Івана Гончара», Київ). З 2000 р. - науковий співробітник ІМФЕ. Упродовж 2007-2011 рр. очолював відділ, а з 2015 р. - сектор образотворчого мистецтва ІМФЕ. Науковий шлях: 1985, 1987 - співорганізатор і співкерівник археологічних розкопок скельного архітектурно-скульптурного комплексу в с. Буша Вінницької обл.; 1986 р. - співорганізатор скульптурного пленеру «Бушанський оберіг»; 1998 р. - співорганізатор міжнародної наукової конференції «Медобори і духовна культура давніх, середньовічних слов'ян (до 150-річчя виявлення Збруцького «Святовита»; 2000 р. - початок співпраці з видавництвом «Родовід»; 2001-2002 рр. - укладач та редактор журналу «Родовід»; 2002-2020 рр. - співорганізатор, упорядник, науковий і художній редактор, член редколегії журналу «Студії мистецтвознавчі» (ІМФЕ); 2006-2009 р. - автор ідеї та учасник видавничого проєкту «Давня скульптура і пластика України» (видавництво «Родовід»); 2008, 2010 рр. - співредактор т. 1 і т. 2 «Історії українського мистецтва: в 5 т.» (ІМФЕ); 2018 р. - захист кандидатської дисертації «Бушанський скельний архітектурно-скульптурний комплекс: атрибуція, етапи історичного розвитку, теоретична реконструкція» за спеціальністю 26.00.01 - Теорія та історія культури (наук. керівник О. К. Федорук; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського); 2019, 2022 р. - відповідальний редактор т. 1 і 2 «Словника художників України»; 2021 р. - співредактор колективної монографії «Українське мистецтво на зламах епох: від давнини до Новітнього часу»; член редколегії журналу «Народна творчість та етнологія» (з 2021). Учасник вітчизняних і міжнародних наукових зібрань / з'їздів. Автор двох монографій і понад 130 публікацій. Напрямки досліджень: історія вітчизняного образотворчого та декоративного мистецтва Давнього світу, епохи Середньовіччя та раннього Нового часу, а також мистецтва й обрядовості первісних і традиційних суспільств. Наукові проєкти / гранти: 2021 р. - проєкт «Наукова книга» (Видавництво «Наукова думка», Київ, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського) - колективна монографія «Українське мистецтвознавство на переламах епох: Образ. Трансформація. Стиль» Громадська діяльність: член Національної спілки художників України (з 2014). Відкриті профілі науковця: Сторінка на порталі НАН України: https://www.old.nas.gov.ua/UA/PersonalSite/Pages/Contacts.aspx?PersonID=0000021536 Google Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?user=eYSEFiEAAAAJ&hl=uk Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1043-1678 Основні праці: 1. Образ оленя в християнському мистецтві на теренах України (від Середньовіччя до раннього Нового часу). Київ : ІМФЕ, 2014. 176 с. : іл. 2. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя - кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 464 с. : іл. 3. До питання генези скульптурної традиції слов'ян-язичників. Українське мистецтвознавство / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 1993. Вип. І. С. 6-18. 4. Антропоморфні скульптури палеометалу з теренів Верхньої Наддністрянщини (каталогізація і атрибутивні пропозиції). Записки НТШ. Львів, 1998. Т. ССХХХVI. C. 227-239. 5. Наскельна скульптура України. Народознавчі зошити. Львів, 2000. Зош. 5. С. 789-805. 6. Сакральний комплекс III-IV ст. в с. Ставчанах Хмельницької області: факти, коментарі, спроба нового атрибутування. Eastern review. [Łodz], 2001. T. 5: Sanktuaria i kult. S. 97-111. 7. Нагі та вбрані боги слов'ян-язичників. Тіло в текстах культур / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2003. С. 88-101. 8. Мистецтво племен і народів степу. Історія українського мистецтва : у 5 т. / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2010. Т. 2. С. 154-269. 9. До зводу середньовічної язичницької скульптури Білорусі: Слонімський ідол. Студії мистецтвознавчі. 2010. Ч. 4 (32). С. 33-54. 10. Фресковий образ святого Онуфрія Великого в Софії Київській: історико-іконографічний вимір. Княжа доба: історія і культура / НАН України, ІУ. Львів, 2014. Вип. 8. C. 119-143. 11. Ікона «Видіння св. Євтафія Плакиди» з Плазова як пам'ятка етнокультурних зв'язків раннього Нового часу. Студії мистецтвознавчі. 2014. Ч. 2 (46). С. 73-98. 12. До питання генези картин «Козак-бандурист» / «Козак Мамай», «Козак-душа правдивая»: методичні засади, нові джерельні матеріали та аспекти ідейно-образного ладу. Збірник наукових праць пам'яті докторки мистецтвознавства Валентини Рубан / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2019. С. 226-256. 13. Скульптура слов'ян-язичників і художня традиція античного світу: до проблеми історико-культурної сув'язі. Українське мистецтво на зламах епох від давнини до Новітнього часу / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ, 2021. С. 18-38. 14. «Лопушанський Святовид» - символіко-алегорична памʼятка середини ХVIII - першої половини ХІХ ст.: історико-культурне та змістове визначення. Образотворення в українському мистецькому просторі: від Середньовіччя до сучасності / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ: ІМФЕ, 2021. С. 81-164. 15. До проблематики середньовічних ритуальних дубів басейну середньої та верхньої течій Дніпра. Археологія і давня історія України / НАН України, ІА. 2024. Вип. 3 (52). С. 195-214.
|