imfe.jpg
  English
.
.
.

 

Скляренко Галина Яківна

 

кандидат мистецтвознавства, доцент, старший науковий співробітник відділу образотворчого та декоративного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАНУ

E-mail: Ця адреса ел. пошти приховується від різних спамерських пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати Яваскрипт.

Народилася у м. Києві (1955). Мистецтвознавець, кандидат мистецтвознавства (1985), доцент (2002), старший науковий співробітник ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАНУ (2002). Закінчила факультет історії та теорії мистецтва Київського державного художнього інституту (1977. Зараз - НАОМА).

Брала участь у Міжнародному конгресі україністів у Донецьку (2005), Польсько-українському семінарі: Діалог сучасності з традицією. Польсько-українські зустрічі з мистецтвом. Польща, м. Стальова Воля (2007); Міжнародній конференції «Works, Artists, Audiences. Art in Contemporary Cultural Systems» (Інститут етнології та культурної антропології, Познань, Польща, 2011), Міжнародних Волошинських читаннях, Коктебель, Будинок-музей М. Волошина (Крим, 2011), Міжнародній конференції «Книга та читання у цифрову добу» (Бішкек, Киргизія, 2021).

Член експертної ради Державного комітету з Шевченківських премій ( з 2024). Член експертної ради ЦСМ при НАУКМА (2004-2005).

Член журі всеукраїнського конкурсу молодих художників «Срібний мольберт» - Ужгород, квітень 2017, жовтень 2017; Член журі конкурсу мистецтвознавчих робіт. - ІПСМ НАМУ, 2019; Член експертної ради по створенню музею сучасного українського мистецтва НХМУ, 2017-2020.

 

Науковий шлях: навчалася в аспірантурі (1978-1980) у відділі образотворчого мистецтва в Інституті мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАНУ, в цьому ж інституті захистила кандидатську дисертацію «Монументально-декоративне мистецтво України 1970-х років в архітектурно-художніх ансамблях громадських споруд» за спеціальністю 17. 00. 05 - «образотворче мистецтво» ( 1985, керівник - доктор мистецтвознавства В.А. Афанасьєв). З 1980 року - співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАНУ, відділ образотворчого та декоративного мистецтва. Науковий керівник кандидатської дисертації С. Триколенко «Українська сценографія кінця ХХ - початку ХХІ ст.: основні тенденції розвитку та авторські позиції» (ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2017).

 

Напрямки досліджень: українське мистецтво ХХ та ХХІ сторіч, історико-фактологічні та історико-контекстуальні аспекти, сучасне мистецтво України.

 

Освітня діяльність: Державна академія керівних кадрів культури та мистецтва (2005-2006, 2007).

 

Відзнаки: Перша премія конкурсу журналу «Образотворче мистецтво» - «Мистецтвознавець-2008» за публікації 2007-2008 років (Образотворче мистецтво, 2009. №2).
Велика срібна медаль Національної Академії Мистецтв України за монографію « Українські художники: з відлиги до незалежності». У 2-х кн. Київ, 2020-2024.

 

Експертна діяльність: Член експертної ради Державного комітету з Шевченківських премій (з 2024). Член експертної ради ЦСМ при НАУКМА (2004-2005).
Член журі всеукраїнського конкурсу молодих художників «Срібний мольберт» - Ужгород, квітень 2017, жовтень 2017.

Член журі конкурсу мистецтвознавчих робіт. ІПСМ НАМУ, 2019.

Член експертної ради по створенню музею сучасного українського мистецтва НХМУ, 2017-2020.

 

Мистецька діяльність: куратор виставкового проекту «Міф «українське бароко» (разом з О. Баршиновою, НХМУ, 2012); куратор виставок «Анатолій Мельник. Мамайчуки» (НХМУ, 2012); «Орієнтація на місцевості» (2013, НХМУ); «У нашім раї. До 200-річчя з дня народження Т. Шевченка» (разом з В. Сахаруком, ІПСМ, 2014); «Я хочу розповісти...» художника Я. Левича. (Національний Музей літератури, Київ, 2015); «Переведіть мене через Майдан» (ІПСМ, Київ, 2016-2017), «Пляж і берег» В. Сидоренка (Національний музей «Київська картинна галерея», 2017); «Світло. Тінь. Час. Скульптура Миколи Білика» (Національний художній музей «Київська картинна галерея», 2023), «Історія жінки, живопис Оксани Брензович, за участі фото-художниці Олени Гром» (Замок «Підгірці». Львівська картинна галерея, 2023); виставки художника В. Сидоренка «Чорна земля» (Національний музей «Київська картинна галерея», 2024), художнього проекту «Як ти розмальовуєш Землю» (Міністерство закордонних справ України. Київ. Травень-грудень. 2024).

 

Відзнаки: Перша премія конкурсу журналу «Образотворче мистецтво» -«Мистецтвознавець-2008» за публікації 2007-2008 років (Образотворче мистецтво. 2009. №2).

Велика срібна медаль Національної академії мистецтв України за монографію «Українські художники: з відлиги до незалежності». У 2-х кн. К., 2020.- 2024.

 

Відкриті профілі науковця:

Сторінка на порталі НАН України: https://www.nas.gov.ua/UA/PersonalSite/Pages/default.aspx?PersonID=0000021484

Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=UxaiFbYAAAAJ&hl=uk&oi=ao

Orcid: 0000-0003-4836-9264

Academia.Edu: https://independent.academia.edu/%D0%9C%D0%B8%D1%80%D0%BE%D1%

 

Основні праці:

1. Українське мистецтво другої половини 1980-2000-х років: події, явища, спрямування. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. У двох книгах. Кн. 2. К., 2006.С.353-392.

2. На берегах. Нотатки до українського мистецтва ХХ століття. Збірник статей. Київ, 2007. 336 с.

3. Монументально-декоративне мистецтво. Історія українського мистецтва: у 5-ти т. НАН України. ІМФЕ ім. М. Рильського. Київ, 2007. Т.5. С. 624-663.

4. Візуальне мистецтво. Історія українського мистецтва: у 5-и т. НАН України. ІМФЕ ім. М. Рильського. Київ, 2007. Т.5. С. 744-789.

5. «Пунктир концептуалізму»: До картини українського мистецтва другої половини ХХ сторіччя. Сучасне мистецтво. Науковий збірник. Вип.7. Київ, 2010. С.16-22.

6. До проблеми національного відродження в українській культурі та мистецтві ХХ сторіччя. Українське мистецтвознавство. Матеріали, дослідження, рецензії. Збірник наук. праць. Вип.11. Київ, 2011. С. 178-188.

7. Гіперреалізм в контексті українського мистецтва другої половини ХХ століття. Сучасне мистецтво. Науковий збірник. Вип.9. Київ, 2013. С. 165-183.

8. Games with history in the contemporary Ukrainian art . Art in contemporary cultural systems Central and Eastern Europe. Eds. W. Kuligowski and A. Pomiecinski. Poznan. 2014. P.157-168.

9. Сучасне мистецтво України. Портрети художників. Вид. 2-ге, укр. мовою. Київ, 2016. 376 с.

10.Футуризм в Україні: етапи та особливості. Материк українського авангарду на мапі світу: науковий збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 95-річчю від заснування МТМК України. Київ, 2019. С. 36-48.

11. Українські художники: з відлиги до незалежності. У 2-х кн. Київ, 2020. Кн.1. 296 с. Кн. 2. 304 с.

12. Нова українська скульптура. Київ, 2021. 304 с.

13. Українське мистецтво ХХ-ХХ1 століття: національний досвід та міжнародний контекст. Мистецтво: метаморфози та дискурси. Матеріали наукової конференції. 9-10 вересня. НАКККІМ. Київ, 2021. С. 91-93.

14. Хто боїться червоного, жовтого, синього»: про українське абстрактне мистецтво 1960-х. Художня культура. Актуальні проблеми. 2024. Вип. 20. Ч. 1. С. 22-36.

15. «Українська постколоніальність»: перетин контекстів. Мистецтво в обороні: Колективна монографія Нац. акад. мистец. України. НАМ України; Ін-т пробл. сучас. мистец. НАМ України; Ін-т культурології НАМ України. Київ, 2024. С. 449-512.