imfe.jpg
  English
.
.
.

 

Сікорська Ірина Михайлівна

 

кандидат мистецтвознавства (1994), старший науковий співробітник (2009) відділу музикознавства та етномузикології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАНУ

E-mail: Ця адреса ел. пошти приховується від різних спамерських пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати Яваскрипт.

Музикознавець, педагог, музичний критик, журналіст. Народилася в Кіровограді (тепер Кропивницький). Закінчила теоретичний відділ Кіровоградського музичного училища (1974-1978) та вокально-хоровий і теоретичний факультет Одеської консерваторії імені А. В. Нежданової (тепер Одеська національна музична академія; клас історії музики професора Р. Розенберг, 1978-1983). 1983-1986 - викладачка музично-теоретичних дисциплін і концертмейстер Кам'янець-Подільського культ-освітнього училища (Хмельницька обл.), 1986-1990 - Кіровоградського педагогічного університету імені В. Винниченка.

 

Науковий шлях: упродовж 1990-1993 рр. навчалася в аспірантурі при ІМФЕ імені М. Рильського НАНУ (науковий керівник - доктор мистецтвознавства, професор М. Гордійчук). 1994 р. - у Київській консерваторії імені П. Чайковського (тепер Національна музична академія України) захистила кандидатську дисертацію «Українська комічна опера: генезис, тенденції розвитку» (спеціальність 17.00.02 - музичне мистецтво). Від 1993 р. - науковий співробітник, з 2005 р. - старший науковий співробітник відділу музикознавства ІМФЕ.

Відповідальний секретар видання; заступник головного редактора, науковий редактор, відповідальний секретар 1-го тому (2006); головний редактор, науковий редактор 2-го (2008), 4-го (2017, з А. Калениченком) та 5-го (2018, з В. Кузик) томів, заступник головних редакторів та науковий редактор 3-го (2011) та 6-го (2023) томів «Української музичної енциклопедії».

Науковий редактор видань: Микола Лисенко. Листи. Київ: Музична Україна, 2004, 680 с., Скорульська Р., Чуєва М. Микола Лисенко. Дні і роки. Київ: Музична Україна, 2015, 744 с.; Пархоменко Л. Кирило Стеценко. Київ: Музична Україна, 2009, 392 с.; Калуцка Н., Пархоменко Л., Олександр Кошиць. Київ: Фенікс, 2012; Долгіх М. Нейгаузи: Варіації на єлисаветградську тему. Кіровоград: КОД, 2013, 336 с.; Шимановські, Блюменфельди, Нейгаузи: музичні родини на перехресті культур. Кропивницький, 2019, 660 с. та ін.

Редактор-упорядник: Музична україністика: сучасний вимір. Пам'яті професора М. М. Гордійчука. Вип. 6. Київ, 2011, 528 с.; Микола Гордійчук. Біо-бібліографічний покажчик / вступна стаття. Київ, 2019, 51 с.; «Віват, філармоніє!». Кропивницький, 2019, 115 с.

2005-2014 - учений секретар Спеціалізованої вченої ради по захисту кандидатських і докторських дисертацій при ІМФЕ.

Керівник кандидатських дисертацій М. Долгіх (2011, Кропивницький), Лі Дзінь (2012, Китай), О. Нікітюк (2020, Київ).

 

Напрямки досліджень: проблеми історії української музики, національної самоідентифікації, жанрів: опери, оперети, мюзиклу; українське музично-театральне, музично-концертне життя України 1990-х - 2000-х (зокрема й Кіровограда-Кропивницького); композиторська творчість (М. Березовського, Д. Бортнянського, М. Вериківського, М. Леонтовича, М. Лисенка, В. Балея, А. Гаврилець, Л. Дичко, В. Зубицького, О. Канерштейна, І. Карабиця, О. Козаренка, Ж. і Л. Колодубів, Г. Ляшенка, А. Нікодемовича, В. Птушкіна, В. Ронжина, В. Сильвестрова, М. Скорика, Є. Станковича, В. Степурка, І. Стравинського, І. Тараненка, В. Філіпенка, Я. Цегляра, М. Чембержі, А. Штогаренка, І. Щербакова та ін.) тощо.

 

Освітня діяльність: упродовж 2005-2021 - голова журі ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів МАН України. Секція «Мистецтвознавство».

 

Мистецька діяльність: участь в організації і проведенні мистецького проєкту «Всеукраїнський фестиваль-конкурс "Classic-проект"» (Кропивницький, 2003).

 

Громадська діяльність: Член Національної спілки композиторів України (з 1995); координатор музикознавчої комісії Київської організації НСКУ (з 2000). Авторка понад 60 журнальних, бл. 700 газетних статей з проблем української музичної культури. Проведення численних презентацій нових музикознавчих і нотних видань ІМФЕ, НСКУ та ін. (Київ, Одеса, Харків, Львів, Кропивницький).

 

Відзнаки: Подяки й грамоти від: Київського міського голови (2019), Національної спілки композиторів України (2009, 2019), Президента НАНУ (2013), Президії МАН (2017), Департаменту культури й туризму Кіровоградської обласної держадміністрації (2011-2020).

 

Відкриті профілі науковця:

Сторінка на порталі НАН України: https://www.nas.gov.ua/UA/PersonalSite/Pages/default.aspx?PersonID=0000021699

Google Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?hl=uk&user=FAm6j0YAAAAJ

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3485-9206

 

Основні праці:

1. Дві музи - два крила [О. Білаш]. Київ: Музична Україна, 2001.С. 48-73.

2. Оперета. Iсторія української музики. Т. 4. Київ: Наукова думка, 1992, С. 378-390; Т. 5, 2004. С. 206-223.

3. Оперна творчість. Iсторія української музики. Т. 2. Київ: ІМФЕ, 2009. С. 468-530 (у співавторстві з Т. Булат і О. Олійник).

4. Музично-концертне життя. Історія української культури. Т. 5, Кн. 2. Київ: Наукова думка, 2011. С. 381-474 (у співавторстві з О. Шевчук).

5. Українська музика 1990-х років у далекому зарубіжжі (репрезентативний аспект). Українська тема у світовій культурі / Наук. вісник НМАУ. Київ, 2001. Вип. 17. С. 327-338.

6. Іван Карабиць і «Київ Музик Фест». "Vivere memento": Науковий вісник НМАУ. Київ, 2003. Вип. 31. С. 173-185.

7. Микола Лисенко у західних джерелах. М. В. Лисенко і українська композиторська школа. Київ: ІМФЕ, 2004. С. 127-142.

8. Юлій Мейтус і Єлисаветград. Юлій Сергійович Мейтус. Сторінки життя і творчості / Наук. вісник НМАУ. Київ, 2006. Вип. 34. С. 124-134.

9. Музично-театральна творчість Левка Колодуба. Левко Колодуб: Сторінки творчості: Наук. вісник НМАУ. Київ, 2006. Вип. 50. С. 69-82.

10. Фестиваль «Музичні прем'єри сезону»: шляхи національної самоідентифікації. Наук. вісник НМАУ. 2009. Вип. 75: Композитор і сучасне соціокультурне середовище. С. 291-305.

11. Levko Revutsry and Maksym Ryl'sky: Verges of Collaboration of Close Friends. Студії мистецтвознавчі. 2016. Числ. 1. С. 81-86.

12. Борис Лятошинський і «Київ Музик Фест». Борис Лятошинський. In memoriam. Мюнхен, 2018. С. 238-245.

13. Українська музика 1990-2000-х років: шляхи національної ідентифікації. Українська музика: історичний, теоретичний та культурологічний дискурси. Київ: ІМФЕ, 2019. С. 269-295.

14. «Левко Колодуб. Листи до Незнайомки (становлення професіоналізму в дзеркалі епістолярію). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків, 2021. Вип. 58. С. 194-221.

15. «Król Roger» Karola Szymanowskiego a ówczesne tendencje ukraińskiej twórczości operowej. Polski rocznik muzykologiczny. Warsawa, 2020. Т. XVIII: Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku. Р. 363-375. Численні статті до «Української музичної енциклопедії», «Енциклопедії сучасної України», «Шевченківської енциклопедії» тощо.